De bijl aan de wortel
De bijl aan de wortel
Datum publicatie
1997 (Ned. vert.)

Het bedrijfsleven gaat de volgende eeuw in met ideeën uit de vorige, overblijfselen uit de tijd van massaproduktie en taakgericht werken. Alles in een organisatie moet daarom worden afgebroken en opnieuw worden vormgegeven: de bedrijfsprocessen, de organisatie en de cultuur. Alleen dan maken bedrijven een kans te overleven in een tijdperk van onophoudelijke veranderingen en wereldwijde concurrentie. Managers en medewerkers moeten zich bevrijden van de antieke theorieën die dateren uit de tijd van de Industriële Revolutie.


Een manifest voor bedrijfsrevolutie

In tegenstelling tot de associaties, die de subtitel 'een manifest voor bedrijfsrevolutie' op kan roepen, is dit een boek voor managers. Door twee Amerikaanse auteurs wordt een pleidooi gehouden voor 'herschepping' (re-engineering) van ondernemingen. De organisatiestructuren gebaseerd op vergaande arbeidsdeling (taakgericht) voldoen niet meer in deze tijd. Een algehele ombouw naar een procesgerichte organisatie (klantgerichte, platte organisatie, bevoegdheden lager in de organisatie) is een levensvoorwaarde.

De auteurs beschrijven daarom globaal maar helder het waarom en het hoe van 'herscheppen' en gebruiken daarbij veel voorbeelden uit het Amerikaanse bedrijfsleven.

De traditionele ideeën over de verdeling van arbeid, de noodzaak tot uitgebreide controle en de hiërarchische structuur werken niet meer. Dankzij de nieuwe informatietechnologie wordt overleg met toeleveranciers en klanten langs steeds kortere lijnen gevoerd en krijgen zijn medewerkers steeds meer mogelijkheden om zelf beslissingen te kunnen nemen. De auteurs erkennen dat het niet gemakkelijk is het proces van herscheppen te starten en vol te houden. Ze geven echter heldere, specifieke richtlijnen en inspirerende voorbeelden.

De bijl aan de wortel is daarmee een manifest voor bedrijfsrevolutie dat iedere ondernemer ter harte zou moeten nemen.

Naar boeken overzicht
design: MooiMerk - realisatie: Lucus Websites