De Corporate Tribe
De Corporate Tribe
Datum publicatie
1e druk, 2015

Tijdens het Jaarcongres Procesmanagement 2016 luisterden we aandachtig naar het verhaal van Danielle Braun. Tribes, magie en totempalen zijn niet de eerste zaken die in ons opkomen als we denken aan organisatiekunde. Toch weten de auteurs Danielle Braun en Jitske Kramer in het boek ‘De Corporate Tribe´ (verkozen tot managementboek van het jaar 2016) een krachtige link te leggen tussen het antropologie-denken en het organisatie-denken.


Volgens de auteurs kunnen organisatieveranderingen pas effectief worden doorgevoerd wanneer je de cultuur van deze organisatie kan doorgronden. Hierbij beschouwen zij organisaties als ‘tribes’ en kunnen cultuurveranderingen worden doorgrond door het analyseren van ‘totempalen’. In de wereld van nu willen organisatie te snel van A naar B en hebben wordt het ‘ondertussen’ overgeslagen en daarmee de veranderdialoog.

Het boek neemt je mee in het gedachtegoed van de culturele antropologie en laat aan de hand van prachtige verhalen en praktische tools zien welke lessen organisaties kunnen leren van antropologisch onderzoek. Het helpt managers hun organisatiecultuur beter te doorgronden en te verklaren waarom we dingen doen zoals we ze doen. Het boek biedt je de mogelijkheid om op een andere manier naar organisaties te kijken en effectiever de organisatiecultuur te veranderen.

“Op zoek naar een verfrissend en ‘hoognodig’ boek dat je anders laat kijken naar de cultuur binnen je eigen organisatie? En interesse in een boek dat je meeneemt in de toepassing van antropologie op de hedendaagse organisatiecultuur? Lees het boek ‘De Corporate Tribe’

Naar boeken overzicht
design: MooiMerk - realisatie: Lucus Websites